MCA-leden hebben cursus ‘Reanimatie & AED’ gevolgd.

Op donderdagavond 16 juni zag de kantine van het Motorsportpark er wel heel anders dan
anders uit: oefenpoppen, oefen-AED’s en andere EHBO spullen.
Enthousiast en professioneel verzorgden Frits Miedema en Jorien Traas van EHBO Vereniging Oosterbeek voor MCA de cursus ‘Reanimatie & AED’. Naast een, gelukkig zeer beperkt, theoretisch gedeelte, bestond de cursus vooral uit veel zelf oefenen en praktijkervaring opdoen. De MCA deelnemers volgden en oefenden de instructies serieus en geconcentreerd, maar vaak ook met humor.
Het belangrijkste van deze cursus is voor een dergelijke situatie bekend te raken met de benodigde handelingen en zaken te leren, waaraan je anders nooit zou denken.

Dit betreft onder andere:
– Het beoordelen van de situatie bij een onwel wording als ‘circulatiestilstand’, vaak ook ‘hartstilstand’ genoemd.
– Eerst proberen contact met het slachtoffer te krijgen ‘Gaat het?’
– Bij geen reactie direct eerst 112 te bellen voor gerichte ondersteuning. Telefoon op luidspreker erbij leggen.
– Zorg eerst voor je eigen veiligheid, reanimeer allen op een veilige plaats. Voorkom dat er straks 2 slachtoffers zijn!
– Ademhaling controleren en kin omhoog.
– Slachtoffer op harde ondergrond leggen.
– Houding, plaats, diepte en ritme (tellen) voor reanimeren (zonder en met beademing).
– Het belang altijd met de reanimatie door te gaan, zodat de hersens zuurstof blijven krijgen.
– Er achter komen dat intensief reanimeren zwaar is.
– Samenwerken met een andere hulpverlener en moment om taken van elkaar overnemen.
– Het bekend worden met gebruik en bediening van de AED (Automatische Externe Defibrillator).
– Als je alleen bent nooit de reanimatie onderbreken om een AED te gaan zoeken.
– Weten dat de AED je begeleidt door te ‘vertellen’ wat je wanneer moet doen.
– Handen vrij houden van slachtoffer tijdens de AED actie.

Al met al een intensieve en geslaagde cursus. Alleen maar positieve geluiden. Het is goed dat er nu MCA-leden zijn die hiermee om kunnen gaan.
Ter afsluiting van de cursus ontvingen de deelnemers ieder een ‘Diploma reanimatie (BLS) en AED, uitgegeven door Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) en Nederlandse Hartstichting.
Aan het eind van de avond veel dank en een drankje voor de instructeurs van EHBO Vereniging Oosterbeek.
Iedereen hoopt natuurlijk dat wij deze ervaring nooit echt nodig zullen hebben.