MCA clubtrialreglement 2024

Klassenindeling

Klasse ACLASSIC Pre-65Alle Pre-65 motoren
Klasse DTWINSHOCKSAlle motoren na 1965 met originele “twinshock” frames en geen schijfremmen
Klasse EMONOSHOCKSAlle moderne motoren met schijfremmen en/of monoshock

Moeilijkheidsgraad

De moeilijkheidsgraad (= spoorkeuze/kleur van de pijlen) bepaalt de rijder zelf. Hij is gerelateerd aan de ervaring (vaardigheid). We gaan ervan uit dat de keuze “passend” gedaan wordt, dus niet te laag maar zeker ook niet te hoog.
Of de keuze juist is kun je gemakkelijk zien aan het aantal strafpunten dat je scoort, in verhouding met het aantal strafpunten van andere deelnemers in hetzelfde spoor.

Kleur van de pijlen:Kleur van de kaart:Omschrijving:
Geel / dubbel geelGeelGeel +: NK-sportklasse, Regio Rood, + nationalen
GeelGeelClassic Geel, Regio Blauw
RoodRoodClassic Rood, Regio Wit
Blauw / Dubbel BlauwGroenClassic Blauw+
BlauwBlauwClassic Blauw
WitWit (vrij spoor)Classic Wit, Plezierrijders /beginners

Bij de MCA clubtrials volgt men de kleur van de pijlen van het spoor dat men rijdt, en de buitenkant van de non-stop, die aangegeven wordt met witte pijlen. Van de pijlen van een andere kleur hoeft men zich niets aan te trekken.

Het geel+ spoor is deels gelijk aan het gele spoor. Daar waar een dubbele gele pijl is geplaatst, moet de richting van deze dubbele pijl gevolgd worden in plaats van de richting van de enkele gele pijl.

Het blauw+ spoor is deels gelijk aan het blauwe spoor. Daar waar een dubbele blauwe pijl is geplaatst, moet de richting van deze dubbele pijl gevolgd worden in plaats van de richting van de enkele blauwe pijl.

Strafpunten

Definitie van een fout:
Alle contact met de grond van de rijder en/of zijn machine (behalve de banden, de voetsteunen en de beschermplaat van het motorblok) en/of het leunen tegen obstakels (rotsen, blokken, bomen etc.).

Puntentelling:

Foutloos0 punten
1 fout1 strafpunt
2 fouten2 strafpunten
Meer dan 2 fouten3 strafpunten
Mislukking5 strafpunten
Weigering5 strafpunten

Mislukkingen:

• stilstaan met steun of een voet aan de grond
    (voorwiel moet blijven draaien,1 seconde regel).
  • achteruitrijden (kijk bij twijfel naar voorwiel)
  • afslaan motor mét steun.
  • het doen vallen, omver rijden of verdraaien van een pijl.
  • val.
  • hulp van derden.
  • breken van lint of paal of pijl.
  • op of over het lint rijden
  • verkeerde spoor rijden.
  • met voor- en achterwiel het eigen spoor kruisen.

Niet bestraft worden:

• raken van lint of pijl.
  • afslaan van de motor voor zover de deelnemer geen andere fouten maakt.
  • stilstaan zonder steun of voet aan de grond.

Klassering

Alleen MCA leden krijgen punten voor het MCA clubtrialkampioenschap.
De resultaten van deelnemers die rijden met een dagpas worden alleen in het dagklassement opgenomen.

• De eerste krijgt 20 punten, de tweede 19 enz.
  • Uitvallers krijgen de punten van de laatste plaats.
  • Bij gelijk aantal punten telt eerst het “hogere” spoor en indien dit gelijk is, dan het aantal “nullen”
  • Alle MCA clubtrials tellen mee voor het MCA clubtrialkampioenschap.
  • Aan het eind van het MCA clubtrialkampioenschap wordt de slechtste uitslag per rijder geschrapt, een gemiste wedstrijd is dus al een schrap resultaat.